Wil jij je efficiëntie verhogen, je facturatie administratie verlagen, je financiële opvolging vereenvoudigen, of simpelweg gewoon klaar zijn voor de toekomst?
Met eFacturatie via het Peppol netwerk zet je de nodige stappen in de goede richting én Empresa helpt je hierbij.
Wat is Peppol en wat zijn eFacturen?
Vanaf 1 januari 2026 wordt het voor Belgische bedrijven verplicht om gestructureerde elektronische facturen te versturen via Peppol. Dit betekent dat traditionele PDF-facturen niet langer geldig zullen zijn voor B2B-transacties.
Peppol staat voor Pan-European Public Procurement Online. Het is een opengesteld, veilig en internationaal netwerk dat bedrijven in staat stelt om gestandaardiseerd elektronische documenten, zoals facturen, uit te wisselen. Peppol werkt via Access Points (AP), ook wel toegangspoorten genoemd, waarop software pakketten, zoal Empresa, aangesloten kunnen worden voor het versturen en ontvangen van eFacturen tussen bedrijven (B2B).
Peppol facturen (eFacturen) zijn elektronische facturen die worden opgesteld in een gestandaardiseerd formaat, UBL (Universal Business Language). Hierdoor spreken zowel verzenders als ontvangers van Peppol facturen dezelfde taal.
Hoe werkt Peppol?
Om Peppol facturen te kunnen versturen dien je als bedrijf geregistreerd te zijn in het Peppol netwerk. Dit gebeurt aan de hand van het BTW nummer van je onderneming. Elk bedrijf ontvangt een uniek Peppol ID waardoor je toegang krijgt tot het Peppol netwerk. Peppol gebruikt vervolgens Access Points (AP) om er voor te zorgen dat facturen tussen bedrijven uitgewisseld kunnen worden. Deze Access Points zijn de toegangspoorten tot het netwerk, Empresa is hierop aangesloten. Ben je niet aangesloten op een AP, dan kan je ook geen eFacturen verzenden en ontvangen.
Dankzij de gele gids van Peppol die ook beschikbaar is in Empresa, kan je als bedrijf ook bekijken welke andere bedrijven aangesloten zijn op het Peppol netwerk.
Waarom Peppol?
Naast het feit dat de overheid vanaf 1 januari 2026 het versturen van digitale facturen via Peppol tussen bedrijven (B2B) in België verplicht maakt, zijn er ook een aantal voordelen die Peppol met zich mee brengt.
Door de gestandaardiseerde en uniforme manier van versturen en ontvangen, wordt het efficiënter, sneller en makkelijker om facturen uit te wisselen en in te boeken.
Daarnaast levert Peppol je een besparing op je administratieve kosten zoals verzend- of printkosten, maar ook op de personeelskost om de facturen te verwerken.
Peppol is ook een veilig netwerk, zo ben je steeds zeker dat de eFacturen die je ontvangt van de juiste afzender komen en voorkom je zelf het risico op maken van fouten.
Met het Peppol netwerk heb je wereldwijd interoperabiliteit, er kan samengewerkt worden met bedrijven over de hele wereld.
Daarnaast dragen we ook een steentje bij aan milieuvriendelijkheid en duurzaamheid, door de papierberg te doen krimpen en de fysieke verzending van facturen te reduceren.

Empresa & Peppol
Empresa is aangesloten op een Peppol Access Point en faciliteert je in het verzenden en ontvangen van Peppol facturen. Verder zorgen we ervoor dat jij je kan registreren op het Peppol netwerk, zodat je je Peppol ID ontvangt en vervolgens wordt opgenomen in de Peppol directory (gele gids).
Eens dat dit in orde is, zorgen we met Empresa ervoor dat je digitale facturen kan verzenden en ontvangen. We zijn immers aangesloten op een Peppol toegangspoort (AP).
Wat als de leverancier waar je een eFactuur wil versturen (nog) geen Peppol aansluiting heeft?
Geen probleem, Empresa voorziet hier nog steeds de mogelijkheid om rechtstreeks PDF facturen te versturen op de manier zoals je die nu ook kent. Het is echter wel van belang dat ook je leverancier zo snel als mogelijk eFacturen via Peppol kan versturen en ontvangen.
Ben je klaar om je voor te bereiden op de Peppol verplichting in 2026? Mis de voordelen niet, voldoe meteen aan de nieuwe eisen en schakel nu over op Peppol met Empresa.